Od 1 lutego 2026 r. certyfikat KSeF stanie się jedną z metod uwierzytelniania w Krajowym Systemie e-Faktur, a jego rola będzie szczególnie istotna przy wystawianiu faktur w trybach szczególnych – offline24, w sytuacji niedostępności systemu oraz w trybie awaryjnym. Możliwość nadawania certyfikatów zarówno osobom fizycznym, jak i podmiot pozwala przedsiębiorcom elastycznie kształtować modele dostępu
Od 1 lutego 2026 r., gdy sprzedawca jest zobowiązany stosować KSeF, a nabywca jest polskim podatnikiem z NIP, faktura będzie dostarczana w systemie. Sprzedawcy mogą dodatkowo udostępnić wizualizację faktury lub potwierdzenie transakcji w trybie offline24, chociaż nie jest to obowiązkowe. W artykule omawiamy kolejne etapy przygotowania do nowych zasad — począwszy od ustalenia procedur dla pracowników
Od 1 lutego 2026 r. Krajowy System e-Faktur (dalej: KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich podatników VAT. Obowiązek wystawiania faktur w KSeF dotknie początkowo największych podatników VAT (od 1 lutego 2026 r.), ale już od 1 kwietnia 2026 r. obejmie pozostałych podatników VAT (z kilkoma wyjątkami). W publikacji przedstawiamy, w jaki sposób będzie przebiegał proces wystawiania faktur w obowiązkowym
Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur. Nowy pakiet przepisów doprecyzowuje zasady korzystania z KSeF – w tym wprowadza oficjalny wzór zawiadomienia ZAW-FA – określa sytuacje, w których możliwe jest wystawianie faktur poza systemem, precyzuje reguły dotyczące faktur uproszczonych oraz szczegółowo definiuje zakres
Na tak postawione pytanie odpowiada nasz ekspert. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Od 1 lutego 2026 r. zmianie ulegną zasady wystawiania faktur uproszczonych, dokumentujących czynności zwolnione z VAT. Nowe przepisy rozszerzają katalog danych wymaganych na fakturach uproszczonych, tak aby można było je wystawiać w KSeF. Zmiany wynikają z objęcia obowiązkiem e-fakturowania również podatników oraz transakcji zwolnionych z VAT, a także z wprowadzenia obowiązku identyfikowania nabywcy
W opublikowanym rozporządzeniu zostały określone przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Wśród tych faktur, są dokumenty uznawane za faktury jak bilety czy dokumenty potwierdzające przejazd autostradą, czy
Krajowy System e-Faktur (KSeF) wprowadza rozbudowany mechanizm nadawania uprawnień, który pozwala podatnikom i podmiotom współpracującym elastycznie zarządzać dostępem do faktur. Od standardowego modelu, w którym podatnik sam decyduje o zakresie uprawnień, po rozwiązania dedykowane biurom rachunkowym z opcją nadawania uprawnień pośrednich oraz model wykorzystujący identyfikator wewnętrzny dla oddziałów
Od 1 lutego 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania faktur wyłącznie za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Mikroprzedsiębiorcy oraz podatnicy korzystający z kas rejestrujących otrzymali jednak dodatkowy czas na dostosowanie się do nowych przepisów. Do końca 2026 r. będą mogli nadal wystawiać faktury poza systemem – w formie papierowej lub elektronicznej – pod warunkiem
Ministerstwo Finansów uruchomiło 8 grudnia 2025 r. możliwość generowania tokenów w Module Certyfikatów i Uprawnień (MCU) dla systemu KSeF 2.0. Podatnicy wykorzystujący tokeny jako metodę uwierzytelniania mają niecałe dwa miesiące na wygenerowanie nowych tokenów – dotychczasowe, utworzone w KSeF 1.0, utracą ważność 1 lutego 2026 r. i nie będą migrowane automatycznie.
W KSeF będzie można stosować procedurę samofakturowania, czyli wystawiania faktur przez nabywcę w imieniu sprzedawcy. Należy jednak pamiętać, że obowiązujące zasady zależą od statusu stron transakcji. Kluczowe jest, czy nabywca posiada polski NIP lub numer VAT UE. W praktyce oznacza to, że część faktur wystawianych w ramach samofakturowania trafi do KSeF, a część pozostanie poza systemem.
Wdrożenie KSeF to nie tylko obowiązek, lecz także szansa na szeroko zakrojoną automatyzację procesów biznesowych. Firmy, które odpowiednio wykorzystają cyfryzację fakturowania, mogą usprawnić obieg dokumentów, ograniczyć koszty i zwiększyć kontrolę nad danymi. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
10 grudnia 2025 r. w Module Certyfikatów i Uprawnień KSeF zostanie udostępniona nowa funkcjonalność - możliwość generowania tokenów. Jeszcze w tym roku przedsiębiorcy będą mogli wygenerować tokeny niezbędne do uwierzytelniania w obowiązkowym KSeF. Resort finansów ostrzega przed udostępnianiem tokenów osobom nieupoważnionym.
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy odróżnić dwie sytuacje. Opowiada o nich nasz ekspert. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Mały przedsiębiorca powinien być przygotowany do KSeF na tyle wcześnie, by wdrożenie nowego systemu nie zakłóciło codziennej pracy firmy. Od kiedy mały przedsiębiorca powinien być przygotowany na KSeF? Na to pytanie odpowiada nasz ekspert w wideoporadzie. Zapraszamy do obejrzenia.
Do rozliczenia za styczeń 2026 r., wypełniając JPK_V7, nie wpisujemy numeru KSeF, gdy ewidencjonujemy faktury ustrukturyzowane. Zmieni się to od rozliczenia za luty 2026 r. Zgodnie z projektem przygotowanym przez resort finansów, podatnicy będą zobowiązani do wykazywania w ewidencji VAT numeru identyfikującego fakturę w KSeF (tzw. numer KSeF). W przypadku braku tego numeru w momencie składania ewidencji
Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych przedsiębiorców, a od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych firm. W związku z tym coraz większego znaczenia nabierają zasady nadawania i zarządzania uprawnieniami w systemie. KSeF jest oparty na modelu poświadczeń, tzn. wymagane jest uwierzytelnienie i autoryzacja danej osoby w systemie. Poza podatnikiem w systemie
Od 1 lutego 2026 r., wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), korekta błędów na fakturach ustrukturyzowanych będzie możliwa wyłącznie poprzez wystawienie faktury korygującej w systemie. Kupujący straci możliwość stosowania not korygujących, a sprzedawca nie będzie mógł anulować dokumentu po nadaniu numeru KSeF. W przypadku pomyłki w NIP nabywcy konieczne będzie wystawienie
Otrzymanie w KSeF faktury, która nie odpowiada żadnej dokonanej transakcji, może budzić wątpliwości i ryzyko podatkowe. Warto wiedzieć, jakie kroki podjąć, by szybko wyjaśnić sprawę i zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Rozróżnienie konsumentów, którym nie trzeba wystawiać faktur w KSeF od klientów biznesowych jest bardzo ważnym zagadnieniem. Jak to zrobić? Odpowiada nasz ekspert w wideoporadzie. Zapraszamy do obejrzenia.
Od 1 lutego 2026 r., gdy sprzedawca jest zobowiązany stosować KSeF, a nabywca jest polskim podatnikiem z NIP, faktura będzie dostarczana w systemie. Sprzedawcy mogą dodatkowo udostępnić wizualizację faktury lub potwierdzenie transakcji w trybie offline24, choć nie jest to obowiązkowe. Pracodawcy powinni zdecydować, czy pracownicy będą prosić o takie dokumenty oraz czy otrzymają identyfikatory IDWew